سه شبانه‌روز بیداری برای مقابله با کرونا/ پرستاری هنر است

استان کرمانشاه

سه شبانه‌روز بیداری برای مقابله با کرونا/ پرستاری هنر است

الهه امانی، بانوی شب‌زنده‌دار کردستانی که با عشق و ایثار و خدمت به بیماران در خط مبارزه با کرونا و حفظ سلامت جامعه سه شبانه روز خواب به چشمش نیامده است.

به گزارش روابط عمومی بسیج اساتیداستان کردستان؛پرستاری حرفه نیست، عشقی است که خدا در دل بندگان خاص خود نهاده‌ است، اگر کسی بخواهد پرستار شود باید عاشق خدمت به جامعه در تمام شرایط بحرانی باشد، از خود بگذرد و مصلحت جمع را بر فرد برتری دهد. خدمت به همنوع بالاترین نعمتی است که خداوند به انسان عطا کرده که این خصلت در پرستاران تجلی یافته است، این روزها به دلیل شیوع بیماری کرونا و سرعت انتشار آن کادر پزشکی، درمانی و پرستاری روزهای سختی را می‌گذرانند امروز روز قدردانی از سفیدپوشان ایثارگری است که چون پروانه بر بالین بیماران می‌‌چرخند و خم به ابرو نمی‌آورند. کادر درمانی و حوزه سلامت شب‌زنده‌داران همیشه بیدار، با شناخت دقیق از بیمار، توجه به کانون‌های خطر و پیش‌بینی عارضه آماده جان‌فشانی هستند و جان انسان‌ها را از مرگ رهایی می‌بخشند. همه می‌دانند کار پرستاری سخت و طاقت‌فرسا است و برای ماندن در این حرفه باید اراده‌ای قوی داشت و عشق برای خدمت، وگرنه نمی‌توان این مسیر را آن هم به مدت چندین سال تحمل کرد، گذشتن از زندگی راحت، تحمل کردن شرایط سخت کاری و دل کندن از فرزند و دوری از  همسر در ساعاتی که همه مشغول استراحت هستند، هزاران مشکل ریز و رشت و نگرانی به همراه دارد تنها گوشه‌ای از مشکلات سفیدپوشانی است که بر بالین بیمار حاضر می‌شوند و با عشق و ایثار جهادی‌وار ادامه می‌دهند.  پرستاران این روزها با سخت‌ترین ایام کاری مواجه هستند چراکه ویروس کرونا در بیمارستان‌ها به دلیل حضور افراد ناقل و مثبت کرونایی وجود دارد و در حال تکثیر است و کادر درمانی به ویژه پرستاران باید در این شرایط به عنوان منبعی از انرژی و روحیه هم اوضاع را قابل تحمل کنند و آنقدر قدرت ارتباطی قوی داشته باشند تا ارتباط موثر برقرار کنند و امواجی که از سوی بیمار منتقل می‌شود را به خوبی هدایت و در ضمن از خود در برابر این ویروس محافظت نمایند. «الهه امانی» یکی از صدها پرستار سفیدپوش کردستان است که به گفته خودش سالیان متمادی با تمام مشکلات و استرس‌ها هر روز با عشق در بیمارستان حاضر می‌شود به امید اینکه سنگ صبوری باشد برای بیمارانی که درد و رنج بیماری امانشان را بریده است. او پرستار را سنگ صبور بیمار می‌داند و .‌.  خانم امانی مدیر خدمات پرستاری بیمارستان کوثر سنندج با ۲۹ سال سابقه کاری یکی از پیشکسوتان این عرصه است، وی تاکنون با تعداد زیادی بیمار سر و کار داشته و اکنون در روزگار کرونایی و در جبهه مقابله با این ویروس شجاعانه ایستاده است که به گفته همکارانش، خانم امانی سه‌ شبانه‌روز همه شیفت‌های کاری را در بیمارستان بدون وقفه و خواب همراه با چاشنی عشق و لبخند گذرانده است. در گفت‌وگویی که با وی داشتیم، صادقانه به پرسش‌های ما پاسخ می‌دهد....  ۱.چرا شغل پرمشقت پرستاری را انتخاب کرده‌اید؟ همیشه در ضمیر ناخودآگاه من کمک به همنوع و روحیه خودمراقبتی نسبت به دیگران وجود داشت چند سال پیش که من این حرفه را برگزیدم تمام رشته‌های دانشگاهی آینده شغلی داشت ولی انتخاب این رشته صرفا عشق و علاقه بود. حرفه پرستاری، هنر است  ۲.از دیدگاه شما  یک پرستار خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ اگر افراد بتوانند خود را در جایگاه دیگران قرار دهند قطعا درک بالایی از موقعیت مردم پیدا می‌کنند و مرتکب رفتارهای نابخردانه نمی‌شوند چراکه نسبت به بی‌قراری بیماران و همراهان وی قدرت داشته و عاقلانه و صبورانه عمل می‌کنند بنابراین آستانه تحمل پرستاران باید قوی و دارای تعامل و ارتباط موثر با بیماران و خانواده‌های آنان باشد، لذا تمام این صفات، هنر است چراکه نحوه ارتباط پرستار با بیمار تا حدودی علمی و بخشی از آن بستگی به خلاقیت و ابتکار پرستار دارد و رفتار وی در روند و پیشرفت درمان حائز اهمیت است. ۳.آیا در حرفه پرستاری جز دانش و مهارت، احساسات و معنویات کاربرد دارد؟ در  این حرفه دانش، مهارت، احساسات و معنویات باید تلفیق شود و میان این چند عنصر اساسی باید تعادل برقرار شود هرچند سنگینی کفه ترازو بیشتر به سمت معنویات است. ۴.در این مدت با توجه به شیوع بیماری کرونا در کردستان آیا مراجعه‌کننده زیادی داشته‌اید؟  بله، نسبت به دیگر ایام معمول تعداد زیادی به بیمارستان با علائم شبه آنفلوآنزا از ترس مبتلا شده به ویروس کرونا مراجعه و تحت معاینه پزشکان عمومی قرار گرفتند که موارد مشکوک به بیمارستان توحید مرکز بررسی کرونا ویروس منتقل شدند و به دیگر افراد آموزش‌های خودمراقبتی ارائه داده می‌شود. ۵.در این مدت چه تمهیدات بهداشتی و آموزشی در راستای پیشگیری و مقابله با کرونا برای پرسنل و بیماران ارائه می‌شود؟ برگزاری کارگروه آموزشی برای مراجعه‌کنندگان و همراهان بیماران در لابی عمومی بیمارستان، توزیع ماسک به مردم و تشکیل گروه‌های متولی آموزشی در مکان‌های مختلف بیمارستان از جمله اورژانس و لابی جنرال برای همراهان بیماران معمولی، آموزش به کادر درمانی، توزیع ۲ هزار نسخه پمفلت خود مراقبتی در برابر کرونا برای مردم و بیماران، مراجعین و همراهان، آموزش در سه تایم مختلف برای همراهان و بازآموزی و به روز کردن پرسنل به صورت چهره به چهره در سه شیفت مختلف از کادر خدماتی تا پزشکان از جمله این اقدامات است. ۶.نحوه همکاری پرسنل درمانی در این شرایط با وجود واگیری شدید و سرعت بالای انتشار ویروس کرونا در محیط بیمارستانی چگونه بوده است؟  در این روزها همه پرسنل و کادر درمانی بیمارستان با عشق و ایثار پای کار بودند و هیچ‌کس نسبت به شرایط موجود بدون هیچ  اعتراضی صادقانه و خالصانه مشغول خدمت است. من از پرستاران بخش اورژانس، پزشکان عمومی طب اورژانس، پرستاران و کمک پرستاران، سوپروایزران و همه کارکنان بخش اورژانس، رئیس و معاون بیمارستان برای ارائه خدمات مطلوب، صبر و حوصله‌ای که در این ایام داشته و قطعا تداوم دارد، قدردانی می‌کنم چون آنها ابتدا با خودمراقبتی، ساماندهی اوضاع و رعایت حفاظت فردی با کمال میل و در نهایت رضایت مراجعین را پوشش می‌دهند. ۷.همکارانت می‌گویند چند شبانه‌روز است که استراحت نکرده‌اید، چرا؟ وظیفه یک پرستار خدمت به بیمار است و باید مرهمی بر دردهای بیماری‌اش باشد و من هم به عنوان یک پرستار وظیفه‌ام را باید به درستی انجام دهم آن هم در شرایطی مانند این روزها که جامعه بیشتر به ما نیاز دارد... ۸.پزشکان، متخصصین، کادر پرستاری و خدماتی در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها در این ایام کرونایی چه نقشی دارند؟ بالابردن روحیه تاب‌آوری و غلبه بر ترس و اضطراب خود با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی لازم طبق دستورالعمل‌های ارائه شده در مراکز، اجتناب از خستگی و فرسودگی و حضور مداوم در صحنه برای خدمت‌رسانی، اطلاع‌رسانی شفاف، سریع و به‌موقع، داشتن صداقت و درستکاری، بالابردن اعتماد مردم که مهم‌ترین سرمایه اجتماعی هستند چرا که اعتماد از دست‌رفته بزرگترین آسیب را وارد می‌کند عمده‌ترین رسالت جامعه پزشکی و  سلامت در این ایام است.  ۹.مردم چگونه می‌توانند برای مقابله با این ویروس کمک کنند؟ حفظ آرامش که آسیب‌‌پذیری را کاهش و تمرکز دست‌اندرکاران حاضر در صحنه برای خدمت‌رسانی و مدیریت بحران را افزایش می‌دهد، داشتن نگاه خوشبینانه و خوداتکایی، خودمراقبتی و تاب‌‌آوری،  پیگیری اخبار و اطلاعات از منابع موثق و معتبر تخصصی و رسانه‌های رسمی، عدم انتشار اخبار و اطلاعات نادرست، پرهیز از ملاقات‌های غیر ضروری در بیمارستان‌ها و اماکن عمومی پرهیز از روحیه تشویش و نگرانی زیرا اضطراب سیستم ایمنی بدن را ضعیف و ابتلا را سریع می‌کند از جمله وظایف مردم در شرایط کنونی است. ۱۰.و سخن پایانی شما؟ توکل به خداوند حکیم 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.